Grupuri / Atelier – Profiling online (cum poți deriva din profilul digital al unui individ trăsăturile sale de personalitate)
Ți s-a întâmplat vreodată să te împrietenești cu cineva, pentru a afla ulterior că motivele acelei persoane nu erau tocmai cele mai sincere cu putință ? Ți s-a întâmplat să te implici în proiecte cu oameni pe care ulterior ai fost tentat să-i etichetezi drept “neserioși” ? Mai mult, dacă ești antreprenor sau director la o companie, ți s-a întâmplat vreodată să faci angajări pe care ulterior le-ai regretat ? Nu în ultimul rând, ți s-a întâmplat să te îndrăgostești de persoane care ți-au frânt inima, dovedindu-se în final că interesul lor era mai mult focalizat pe ele?
Chiar și dacă ai răspuns cu “NU” la toate întrebările de mai sus, poate că ceea ce te-a adus pe această pagină este pur și simplu curiozitatea. Mai precis, trăim într-o epocă în care o mare parte din viața noastră socială se petrece în mediul online. Începând cu martie 2020, această afirmație a căpătat și mai multă veridicitate: comandăm produse online, facem interviuri online, ținem cursuri online, vorbim cu prietenii noștri online și ne căutăm jumătatea online.
Trăind atât de mult conectați prin fire și unde, domeniul cyber-psihologiei, viz. aria care se ocupă de cercetarea felului în care noua tehnologie a informației interacționează cu psihicul uman și îl afectează pe acesta, s-a dezvoltat extrem de mult în ultimele două decenii. Astfel, am ajuns astăzi în punctul în care literatura de specialitate este atât de vastă încât aproape niciun specialist nu o poate cuprinde de unul singur. Totuși, am ajuns simultan și în punctul în care această informație poate fi sintetizată și diseminată publicului larg, iar o astfel de întreprindere nu poate fi decât una salutară. Spunem acest lucru deoarece modelele de predicție ale personalității și comportamentului uman în mediul online au fost dezvoltate, șlefuite și rafinate de către specialiști nu întotdeauna în interesul utilizatorului mediu statistic. Ce s-ar întâmpla, însă, dacă o parte din această informație s-ar afla în mâinile noastre ? Am lua, oare, decizii mai informate ? Ne-am eficientiza, prin urmare, viața socială și profesională ?
Cursul de față a pornit din dorința de a adresa aceste probleme ale lumii moderne pentru că adesea specialiștii – îndeosebi cei care lucrează în spațiul academic – se închid în turnul lor de fildeș, privind de sus „vulgul”. O astfel de atitudine, se poate argumenta cu ușurință, se poziționează complet împotriva a ceea ce ar fi dezirabil să promoveze un specialist în sănătate mintală. Informația trebuie să circule liberă, spune un celebru dicton al Iluminismului. Evident, atunci când acest lucru este imposibil, măcar e preferabil ca ea să coste puțin.
Ce conține acest curs, prin urmare ? Conceput într-o manieră modulară, el are (sensu ampliore) menirea de a călăuzi persoanele interesate prin labirintul internetului asemeni firului Ariadnei, ajutând cursantul să înțeleagă mai bine personalitatea umană și să derive din profilurile online ale indivizilor cu care el interacționează trăsăturile cardinale de personalitate ale acestora. Mai articulat exprimat, am încercat să sintetizăm mai jos cele mai relevante teme:
Ședința #0 (3 octombrie) – ședință introductivă gratis online.
- Care sunt obiectivele cursanților ?
- Ce presupun, pe înțelesul tuturor, cele mai populare modele ale personalității umane utilizate astăzi de către specialiști (i.e. Big Five, Hexaco) ?
- Ce sunt patologiile de personalitate ?
- Care sunt diferențele între personalitățile dizarmonice și cele patologice ?
- Ce indicatori ai comportamentului online putem folosi ? Cât de buni sunt acești indicatori și cum putem culege informații suplimentare ?
Ședința #1 – Modelul Big Five și Hexaco: Nevrotismul.
- Nevrotismul denotă factorul de personalitate care ține de tendința persoanei de a-și face griji, de a se demoraliza ușor, de a resimți evenimentele negative de viață într-un mod mai intens decât media statistică a populației, de a nu avea încredere în sine sau de a se simți vulnerabilă. Evident, acest factor este implicat în multe tulburări de dispoziție, în tulburări de anxietate și – poate chiar mai important – în tulburări de personalitate sau chiar ADHD.
- Nevrotismul – ce înseamnă acest factor de personalitate de ordin superior ? Care sunt fațetele lui ? Cât de bine prezice el dezvoltarea tulburărilor de dispoziție sau de anxietate pe fondul unor șocuri emoționale sau a unor evenimente nefericite de viață ?
- Care sunt indicatorii în mediul online ai Nevrotismului ? Ce fac persoanele cu Nevrotism ridicat adesea ? Ce postează ele ? Cât de des postează ele ? Folosesc ele mai multe filtre pentru poze decât altele ? Cum se exprimă aceste persoane în scris ?
- Fațetele Nevrotismului: (N1) Anxietate; (N2) Furie-Ostilitate; (N3) Depresie; (N4) Timiditate; (N5) Impulsivitate; (N6) Vulnerabilitate.
Ședința #2 – Modelul Big Five și Hexaco: Extraversia.
- Distincția introvert/extravert este cunoscută aproape tuturor, fiind teoretizată acum mai mult de un secol de către Carl Jung. In nuce, persoanele extraverte sunt adesea vorbărețe, volubile și pline de viață. Lor le place să fie înconjurate de alte persoane, sunt extrem de active și comunicative. Sunt oare mereu, însă, aceste tendințe un lucru bun ?
- Extraversia – ce înseamnă acest factor de personalitate de ordin superior ? Care sunt fațetele lui ?
- Care sunt indicatorii în mediul online ai Extraversiei ? Ce fac persoanele cu Extraversie ridicată adesea ? Ce postează ele ? Cât de des postează ele ? Câți prieteni au pe rețelele de socializare ? Cum se exprimă aceste persoane în scris ?
- Fațetele Extraversiei: (E1) Căldură; (E2) Spirit gregar; (E3) Asertivitate; (E4) Activism; (E5) Căutarea stimulului; (E6) Emoții pozitive.
Ședința #3 – Modelul Big Five și Hexaco: Deschidere față de experiențe.
- Deschiderea reprezintă factorul de pesonalitate din modelul Big Five cel mai puternic influențat de genotip. Persoanele cu Deschidere ridicată sunt adesea descrise drept curioase, sensibile, inteligente și creative. Ele au, de asemenea, șanse mai ridicate de adopta valori politice liberale.
- Deschiderea – ce înseamnă acest factor de personalitate de ordin superior ? Care sunt fațetele lui ?
- Cum se manifestă persoanele cu Deschidere ridicată în mediul online ? Este orientarea politică o variabilă predictor bună ? Este nivelul de educație un predictor bun ? Cât de des postează persoanele cu Deschidere ridicată ? Ce spun preferințele muzicale despre Deschidere ? Cum se exprimă aceste persoane în scris ?
- Fațetele Deschiderii: (01) Fantezie; (O2) Estetică; (O3) Sentimente; (O4) Acțiune; (O5) Idei; (O6) Valori.
Ședința #4 – Modelul Big Five și Hexaco: Agreabilitatea.
- Agreabilitatea, sau tendința unei persoane de a fi altruistă, onestă, empatică, compliantă și modestă, este poate cea mai importantă trăsătură atunci când vizăm aria relațiilor romantice. Este, însă, întotdeauna bine să ai o Agreabilitate ridicată ?
- Agreabilitatea – ce înseamnă acest factor de personalitate de ordin superior ? Care sunt fațetele lui ?
- Care sunt indicatorii în mediul online ai Agreabilității ? Ce fac persoanele cu Agreabilitate mare ? Ce postează ele ? Cât de des postează ele ? Cum arată frecvent fotografiile lor de profil ? Cum se exprimă aceste persoane în scris ?
- Fațetele Agreabilității: (A1) Încredere; (A2) Onestitate; (A3) Altruism; (A4) Complianță; (A5) Modestie; (A6) Blândețe.
Ședința #5 – Modelul Big Five și Hexaco: Conștiinciozitatea.
- Conștiinciozitatea denotă predispoziția unei persoane de a fi organizată și ordonată, curată, promptă, perseverentă, autodisciplinată și capabilă de a-și înfrâna pulsiunile de moment pentru a atinge obiectivele sale.
- Conștiinciozitatea – ce înseamnă ? Care sunt fațetele sale ? Cât de bine prezice acest factor dezvoltarea tulburării obsesiv-compulsive de personalitate ? Cum corelează acest factor cu succesul academic, statutul socio-economic al individului sau cu abilitatea de a menține relații romantice de lungă durată ?
- Care sunt indicatorii în mediul online ai Conștiinciozității ? Ce postează ele ? Cât de des postează aceste persoane ? Cum se exprimă aceste persoane în scris ? Oare aceste persoane chiar pierd timpul online ?
- Fațetele Conștiinciozității: (C1) Competență; (C2) Ordine; (C3) Simțul datoriei; (C4) Dorința de realizare; (C5) Autodisciplină; (A6) Deliberare.
Ședința #6 – Modelul Big Five și Hexaco: profilul complet al unei persoane.
- Cum putem sintetiza toate datele pentru a deriva un profil complet de personalitate ?
- Ce putem face atunci când unele informații ne lipsesc ? Ce întrebări am putea pune pentru a completa golurile de date ?
- Cât de mult contează contextul și motivația de a posta ceva atunci când încercăm să facem inferențe despre profilul de personalitate al unui individ ?
Ședința #7 – Trăsături clinice de personalitate și tulburări în mediul online.
- Ce sunt tulburările de personalitate ?
- Cum erau clasificate aceste tulburări și cum sunt clasificate acum ?
- Care este prevalența tulburărilor de personalitate conform statisticilor ?
- Putem deriva din ceea ce postează sau face o persoană în mediul online, trăsături clinice sau chiar tulburări ?
- Sunt trăsăturile de personalitate de narcisism, histrionism sau antisocialitate întotdeauna probleme ?
Ședința #8 – Concluzii.
Ce vei primi la aceste cursuri?
- O evaluare a personalității tale folosind cele mai bune instrumente aflate acum pe piață.
- O analiză exhaustivă a literaturii de specialitate.
- Toate articolele și cărțile relevante din literatura de specialitate.
- Răspunsuri elaborate și personalizate la întrebările tale.
Cât costă aceste ședințe ?
Costul unei ședințe de 150 de minute este 120 RON. Fiind ședințe modulare, poți participa când vrei și cum vrei. Plata în avans presupune o reducere la 100RON/ședință.
Când se vor ține aceste ședințe?
În fiecare sâmbătă, pe Skype, la ora 14:30. Id-ul de Skype al organizatorului este: marius.ms.stanciu.
Participanții, însă, pot propune în mod democratic alte variante.
Data primei ședințe (#0) este 3 octombrie 2020. Înscrierile, însă, pot continua până la data de 9.10.2020.
Unde mă pot înscrie?
Dacă sunteți interesați, puteți scrie la următoarele e-mail-uri:
marius.ms.stanciu@gmail.com
contact@psihologmariusstanciu.ro
Puteți da un telefon, de asemenea, la 0744.535.123.